برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

لنت ترمز و هرچیزی که باید در موردش بدانید!

سیستم ترمز ماشین از گذشته تا بحال پیشرفت‌های زیادی داشته است اما تمام ترمزها از مدل‌های مکانیکی قدیمی گرفته تا ترمزهای ABS امروزی که توسط کامپیوتر کنترل می‌شود، فرسوده می‌شوند و باید تعویض شوند. بیشترین فرسودگی نیز مربوط به لنت ترمز است. با اینکه همیشه بهتر است از تجهیزات اورجینال استفاده کنید، اما انتخاب لنت ترمز مناسب به دلیل برندها و مدل‌های مختلف هر روز سخت‌تر می‌شود.
همیشه بهتر است قبل از اینکه لنت ترمز به صورت کامل از بین برود نسبت به تعویض آن اقدام کنید تا ماشین شما قدرت مناسب متوقف کردن را داشته باشد. همچنین در صورتی که لنت ترمز را خیلی دیر تعویض کنید، باعث آسیب رسیدن به دیگر اجزای ترمز مثل کالیپر و روتور می‌شوید. در صورتی که لنت ترمز شما هم فرسوده شده است اما نمی‌دانید چه لنتی برای شما مناسب است، این سه سوال را از خودتان بپرسید:

۱- چه زمانی باید لنت ترمز را تعویض کنیم؟

خیلی از تولیدکننده‌ها توصیه می‌کنند لنت‌های ترمز را هر ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر و یا همزمان با تعویض لاستیک تعویض کنید.
لنت ترمز و لاستیک ماشین به صورت مشترک باعث توقف ماشین شما می‌شوند، به همین دلیل بهتر است این دو را با هم تعویض کنید. با تعویض به موقع لنت ترمز از خراب شدن روتور (قسمتی که با لنت در تماس است) جلوگیری می‌کنید. روتورها باید پس از سه بار تعویض لاستیک عوض شوند اما در صورتی که لنت‌های ترمز را به موقع تعویض نکنید، این قطعه زودتر خراب می‌شود.

برخی نشانه‌ها هستند که در صورت دیدن هرکدام از آن‌ها باید هر چه زودتر نسبت به تعویض لنت ترمز اقدام کنید:

. صدای جیغ ترمز:

در صورتی که پدال ترمز را فشار می‌دهید و یک صدای جیغ مانند می‌شنوید به دلیل فرسوده شدن لنت ترمز است. یک نشانگر روی لنت قرار دارد و در صورتی که لنت‌های ترمز بیش از ۸۰% فرسوده شوند، این نشانگر با روتور برخورد می‌کند. در صورتی که به سرعت نسبت به تعویض لنت‌های ترمز اقدام نکنید، همین نشانگر باعث خراب شدن روتور می‌شود و باید آن را هم سریعا عوض کنید.

 . پالس‌های پدال ترمز:

اگر پدال ترمز را فشار دهید و متوجه پالس زدن آن شوید، یکی دیگر از نشانه‌های خرابی لنت ترمز است. البته این موضوع ممکن است نشانه‌ی خمیدگی روتور ترمز و یا مشکلات سیستم ABS هم باشد. بنابراین بهتر است در اولین فرصت ماشین را به یک متخصص نشان دهید.

لنت ترمز
لنت ترمز

2- یک لنت باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

زمانی که می‌خواهید یک لنت ترمز جدید بخرید باید ۷ مشخصه کلیدی را بررسی کنید تا بتوانید یک لنت ترمز خوب تهیه کنید. نوع لنتی که می‌خرید به سبک رانندگی شما و شرایط محیطی بستگی دارد. برای مثال در صورتی که از ماشین خودتان فقط برای رفت و آمد در سطح شهر استفاده می‌کنید نیازی نیست نگران دمای قابل تحمل آن باشید اما در صورتی که قصد دارید از لنت ترمز برای موارد دیگر استفاده کنید، باید مطمئن شوید که تحمل داغ شدن زیاد را دارد.

• شرایط آب و هوا: یک لنت خوب باید قابلیت کار در تمام شرایط آب و هوایی را داشته باشد و بتوانید از آن در محیط‌های سرد، گرم، خشک یا شرجی استفاده کنید.
• سرما و گرما: لنتی که می‌خرید باید بتواند هم زمانی که سرد است و هم در مواقعی که داغ شده است اصطکاک کافی را ایجاد کند.
• ماکزیمم دمای کارکرد: این نشانگر، بیشترین دمایی که لنت شما می‌تواند کاربرد داشته باشد را نشان می‌دهد
• پاسخ اصطکاک به دما: این مقدار نشان‌دهنده نیرویی است که باید به پدال وارد کنید تا همان واکنشی که ترمز در شرایط عادی دارد را در شرایط اضطراری دریافت کنید.
• طول عمر لنت و روتور: هم لنت ترمز و هم روتور فرسوده می‌شوند. شما هم در زمان خرید لنت و روتور طول عمر هر دو را بررسی کنید.
• نویز و لرزش: شما باید در زمان خرید لنت مقدار نویز، لرزش و حتی فشار مورد نیاز برای عمل کردن آن را هم بدانید.
• گرد و خاک: لنت‌های ترمز ممکن است گرد و خاک جمع کنند و به چرخ‌های شما بچسبند.

۳- انواع لنت‌های ترمز

همانطور که در بالا اشاره شد، بهتر است برای تعویض قطعات ماشین همیشه به توصیه‌های تولیدکننده توجه کنید. این بدین معنی است که همیشه باید از قطعات اصلی خود تولیدکننده استفاده کنید اما بسته به نوع وسیله نقلیه شما، ممکن است لنت شما از یکی از مواد زیر ساخته شده باشد.

لنت ترمز ارگانیک:

در گذشته تمام لنت‌ها از یک ماده سخت ولی به شدت سمی به نام آزبست ساخته می‌شدند. پس از اینکه استفاده از آزبست ممنوع شد، خیلی از لنت‌های ترمز با استفاده از مواد مختلفی مثل کربن، شیشه، لاستیک، فیبر و… ساخته می‌شدند. لنت‌های ارگانیک کم صداتر هستند و معمولا عملکرد نرم‌تری هم دارند. تنها نقطه ضعف آن‌ها این است که طول عمر خیلی کوتاهی دارند.

لنت ترمز نیمه فلزی:

خیلی از وسایل نقلیه امروزه از این نوع لنت استفاده می‌کند. لنت‌های نیمه فلزی از جنس مس، آهن، فولاد یا دیگر فلزها و روان‌کننده‌های گرافیتی برای کاهش حرارت ساخته می‌شوند. این نوع لنت به دلیل طول عمر بیشتر توسط تولیدکننده‌ها برای وسایل نقلیه‌ای که وظایف سختی دارند ساخته می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود ماشین‌های سنگین و شاسی بلندها راحت‌تر بتوانند ترمز کنند.

لنت سرامیکی:

این نوع لنت، جدیدترین مدل موجود در سطح بازار است و در دهه ۸۰ به عنوان جایگزینی برای لنت‌های آزبست به بازار عرضه شدند. این لنت‌ها از جنس سرامیک سخت و فیبر مس ساخته می‌شوند و به همین خاطر طول عمر بیشتر و عملکرد نرم‌تری دارند. این نوع لنت هم دو نقطه ضعف بزرگ دارد:
۱- با وجود اینکه این لنت‌ها در دماهای بالا عملکرد خیلی خوبی دارند، در دمای خیلی پائین بسیار ضعیف عمل می‌کنند و به شدت مستعد شکستن هستند.
۲- قیمت این دسته از لنت‌های ترمز نسبت به بقیه لنت‌ها خیلی بیشتر است.
صرف نظر از اینکه چه نوع لنتی را انتخاب می‌کنید، نحوه نصب لنت نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و زمانی که لنت ترمز می‌خرید باید مطمئن باشید فردی که آن را نصب می‌کند هم تخصص کافی را برای این کار دارد.